mandag den 22. november 2010

2010.11.22 Bornholm, dag 4

Til modsætning fra de andre dage, var vi i dag oppe på et normaltidligt tidspunkt. Vi kunne sagtens have været oppe endnu tidligere, men disse fiskedage skal ikke minde for meget om dagligdagen. Der skal være plads til at sove igennem og plads til at drikke vin om aftenen, så man kan sove igennem til dagen efter. Det er livskvalitet og ikke, som Johan ville beskrive det, et tysk fiskehold i konkurrence med sig selv om at få flest fisk. Jacob Schmidt var gået til grunde i disse forhold, men han havde til gengæld nok fanget en del flere fisk, for at straffe os andre.

Efter rydning og rengøring af huset stod vi på kysten til "normal" tid og kunne tage de sidste timer - i regn i øvrigt - inden færgen sejlede os hjem til dagligdagen. Nyd det, mens du kan!

Fisken huggede allerede i andet kast. En meget smal blankfisk eller muligvis en blank nedgænger, kæmpede en brav kamp, inden krogløseren udførte sit simple arbejde til 100%. Kastet efter afslørede en følger og efter endnu nogle kast, var jeg ikke i tvivl om at følgeren var modellen større, men det udløsende hug udeblev. Selv blev jeg vidne til hvordan Ralf efter en lang pause, gik ud og i første kast krogede en stor fisk, der omgående tog line af hjulet. Den tog faktisk meget line og sprang dernæst meterhøjt i luften langt ude. Det gik utroligt stærkt og jeg løb tilbage til min taske for at hente kameraet. Overværelsen af en umådelig herlig fight tog dernæst sin begyndelse - desværre afsluttedes den med at konstatere at fisken dels var farvet og desuden også fejlkroget. Men Ralf fik afprøvet sit hjul og sin stang ypperligt, for en fisk på over 4 kg. løber ikke stille afsted, når krogen sidder i halen. Utroligt, i øvrigt, at Ralf lykkedes med sin krogning på næsten samme måde som jeg gjorde i fjor, hvor enkeltkrogen ligeledes sad øverst - og på langs - i halefinnen.

Johan var forsvundet rundt om hjørnet, men kom fornøjet tilbage med en ny rekord for blankfisk i Danmark. Jo, vi kunne på alle måder være tilfredse med vores tur. Det er ikke størrelsen eller antallet alene, der gælder. Det er hyggen, samværet og alt det udenom.