onsdag den 1. maj 2013

2013.05.01 Havørredfiskerens kampdag

Efter at have overstået en reel arbejdsdag på kontoret, for det gør almindelige mennesker også idag, måtte jeg omgående til kysten da jeg kom hjem. Det lugtede som det plejer, af fisk og idag måtte heldet da være med mig? Og det var det.
Ikke det vilde held, men bare lige en enkelt fisk som lige kunne tørre øjenkrogen en smule, sådan et pænt stykke stykke inde i en fuldstændig forvirrende sæson. Ikke at jeg fatter at vi skriver maj nu.
Det er simpelthen gået for stærkt, men med tanke på den utroligt lange ufiskbare og kolde optakt de første 3 måneder af året og så en april, hvor vejret i flere tilfælde kun lod noget tilbage at ønske, så kan jeg da godt se tiden der var der og er væk nu. Det er bare et sammenfald af ærgelige omstændigheder i mit "favør", som jeg ikke har set deslige før nu.
Jeg fornemmer mine kammeraters kommentarer omkring børn, familieliv, arbejde som i "bare vent, det bliver værre". Ja, det gør det åbenbart. Der er fødselsdage, fester, venindebesøg og jeg kan blive ved...

Og så stod jeg endelig i vandet og kunne mærke det kølige brune vand omfavne mig. Sigten var ikke af den bedste, men det var absolut fiskbart og det var hvad jeg havde lige nu og her. Allerede i første kast havde jeg en hvirvel bag blinket. Jeg så aldrig noget, hverken i kastet efter eller siden så mine tanker var hurtigt på en af de lange, der siges at være kommet. Men da jeg senere så en vaske ægte havørred bag blinket, som huggede og forsvandt i et herligt skvulp, kunne jeg godt tro lidt på det igen. Desuden er de der horn ikke så glade for grumset vand. Syntes jeg at have erfaret et par gange.

Så gik jeg ind i hjørnet hvor jeg lige plejer at tage et par kast og på langs med kysten sagde det skraldebang og så fangede jeg en fisk bare lige der. Den tog fusen på mig, idet den lige efter hugget spurtede til venstre så hurtigt at jeg ikke kunne følge med. Fik dog hurtigt styr på den og fightet den ind til afkrogning. Tjek filmen her. Den stopper lidt pludseligt, fordi jeg vil spare dig for resten efter jeg fik fisken ind. Først rystede fisken sig nemlig af min hånd. Så ville jeg finde min peang. Så tabte jeg min forfangsline ud af lommen og så fik jeg endelig peangen op til brug for afkrogning - men ærlig talt... det skal du ikke se. Så du må nøjes med den censurede film.
Nå, i kastet efter huggede en fisk til. Jeg fik også det på film, men har ikke lagt det ud, da det bliver uendeligt lange film at vise. Så hellere håbe på en snarlig film med det hele igen...

Aftenen gik hurtigt og jeg nåede aldrig mere. Imorgen? Så vil jeg også have kameraet med, for på vejen hjem så jeg 2 vildsvin ude på en mark. Hvor mega cool en oplevelse, men det ærgelige billede jeg tog med mobilen er ikke til at tyde. Jeg kunne ligeså godt bilde dig ind, det var 2 UFO´er...