lørdag den 27. marts 2021

2021.03.26 Afterwork med drinks fra havet

Alle arbejdsuger har en afslutning og mange foretrækker at tage på afterwork med kollegerne. Det kan jeg også godt finde på en sjælden gang i mellem, men ovenpå endnu en arbejdsuge er det heller ikke fordi energiniveauet længere er på toppen. Divaen kalder sammen med musik ... men det gjorde kysten også og så stod jeg der igen. Desværre var pladsen fra i går optaget og jeg gider ikke fiske på et afsuttet bolsje, så jeg valgte en anden plads.

Det så helt enkelt glimragende ud, da jeg gik i vandet og jeg forventede fisk i første kast, men da jeg gik over revet, var der intet tegn på liv. Det var først da jeg kom ned i krogen ind mod bugten, at jeg mærkede pillerier på Sillingen. Jeg tog et par skridt til og fik så et ordentligt hug. Hugget blev afløst af en bastant følger jeg desværre ikke så tydeligt i modlyset fra solen, men det var modellen "ret så stor". I kastet efter var der mere pilleri og netop som jeg skulle gå længere ind i bugten... ja så vader der selvfølgelig en fluefisker ud. Men jeg kunne da også bare blive stående...

Eller finde en ny plads, hvilket jeg hurtigt bestemte mig for. Jeg behøver bevægelighed, når jeg leder efter fiskene. Er de på plads er det fint at stå "stille", men finder jeg dem ikke, så skal der gang i stængerne. (Dem med waders på altså)

På vej mod den planlagte næste plads stoppede jeg halvvejs, da en af mine gamle kendinge mod forventning, var tom for andre fiskere. Jeg klodsede bremserne og kørte ned for at tjekke om jeg havde set rigtigt. Det havde jeg. Ikke et øje, hvilket var overraskende. Jeg tog revet fra parkeringen og til spidsen en del meter fra revets ydre kanter, da fiskene også går tæt på land her, men havde kun et par forsigtige hug. Vandet så ellers fantastisk ud og da jeg var på vej tilbage var der endelig en fisk der forbarmede sig i et kanonhug. Hugget blev ikke afløst af mere, men i kastet efter sad den der og en fin fight begyndte med en målsfisk, der valgte at stå af inden jeg kunne have hjulpet den.

Flere fisk var på plads og inden for kort tid tog jeg 3 yderligere blanke, hvoraf den ene var fuldstændigt vild at fighte. Den huggede helt ude i kastet og fulgte nogenlunde pænt med ind, men så gik den ellers amok med luftspring, udløb og væltede rundt. Der var så meget power i den fisk at jeg blev helt forundret og samtidigt tænkte at skulle man møde en ligesindet med 5 kilo på ryggen, så ville det da blive en meget lang aften med at få den ind.

Hugperioden var hurtigt ovre, men jeg indså samtidigt at det var dagen også. Sådan 2 hurtige timer med saltstænk fra havet ovenpå en arbejdsuge - det er den bedste cocktail man kan få. Specielt når der blandes blanke havørreder i den.