onsdag den 16. april 2008

2008.04.16 Gode tider

Vejret så ikke så super ud, men jeg havde fri og meningen var at der skulle fiskes, så efter lidt roden rundt herhjemme med en masse ret ligegyldige ting, tog jeg på kysten. På den første plads kunne jeg konstatere at garnfiskerne havde været tidligere ude end mig. Halvdelen af pladsen var klistret ind i net, men så var den anden halvdel jo fiskbar... dvs. jeg tog 2 kast langs kysten for at fiske lidt af og da det tredje kast blev sendt mod Tyskland fik jeg et mærkeligt "bundhug" på et, for mig, ukendt sted. Da opdagede jeg at markeringsbøjen der stod langt ovre til venstre havde en søster der stod langt ovre til højre. Aha... et net. Men hvad så med det flag der står derude, og jeg kiggede ca. 100 meter bag den venstre bøje. Har det så også en fjern søster, og så opdagede jeg båden med den enlige fisker der netop i det øjeblik var ved at sætte endnu et garn ud. Fedt manner... mellem de 2 bøjer var der omkring 100 meter vand at fiske på. Blinket blev siddende i nettet og i morgen eller en dag det passer hr. "husbehovsfisker" at røgte sit lortegarn, sidder der en hilsen fra mig. Værsgo!

Skuffet over den slappe lovgivning der råder i dette land, begav jeg mig til andre pladser, blot for at konstatere at garnfiskerne så sandelig ikke ligger lade hen i hverdagene. Gad vide om det er bevidst? Man ser længe ikke så mange net i weekenden og jeg kan fra tidligere år godt erindre at det ikke er noget nyt. Mon der er nogen der ikke vil vise deres grådighed? Tør de ikke fiske med deres garn i weekenden, af frygt for reprisallier? I hvertfald fortalte hr. og fru hundelufter mig, at det bl.a var deres nabo der satte garn tæt på land. Jo jo... 48 laks (havørreder), og dem solgte han til alle og enhver. Røget, speget, stegt og sort...

De garn dér, de sorterer ikke på undermålere eller sortfisk, men det skulle da lige være mig der nakkede hver en fisk jeg fik - så havde jeg haft 9 med hjem i dag. Nej, 10, for jeg krogede også en i bugen.

Fiskeriet: Egentlig ville jeg ikke køre så langt, for jeg havde ikke planlagt nogen større tur i dag. Havde heller ikke mad eller drikke med, men som så ofte før, endte jeg med at stå med en voldsom sult der blev glemt hver gang der kom fisk. Det første kast på dagens tredje plads, gav et hug. Eller hug var det faktisk ikke, nærmere noget sutten på blinket. Et øjeblik frygtede jeg det var hornfisk, men blev klogere 3 kast efter da en havørred gentagne gange huggede hele vejen ind, for til sidst at kroge sig selv i bugen efter spinstoppet. Dagens første fisk, og så alligevel ikke.
Efter 30 min. uden fisk gik jeg ned over revet og lagde et kast langs land. Efter 10 omgange på hjulet knaldede en blankfisk på og sprang 4 gange helt fri af vandet. Den var vild og meget større i fighten, end til afkrogningen. Men en 50+ var det dog. Længere nede af kysten ligger der nogle sten der plejer at gemme en fisk - det gjorde de ikke i dag, i hvertfald ikke de første 20 minutter. Nej, i stedet huggede det stenhårdt helt ude på distancen igen. Fisken tog et kort udløb og væltede rundt i overfladen. Derefter fulgte den med noget af vejen og gik med siden til resten af vejen og så kunne jeg lande en smuk blankfisk på 2,8 kg. Vel på land startede så fighten for fisken. Den blev helt vild og væltede rundt uden jeg kunne få ordenligt fat i den, eftersom jeg sad med stang og line i hånden. Inden jeg fik set mig om, havde den rodet alt sammen, men så fik den også et hug med en sten. Krogen var svær at få ud, men da det lykkedes begyndte fisken igen at skabe sig - denne gang fik den et større hug med en sten og denne gang kom min lillefinger i vejen for stenen - det gjorde sådan set rigtigt ondt, men vi udelader bandeordene her.

Efter at have byttet det stykke line ud som fisken havde skrabet i stykker, var det ud igen og så skete der noget jeg ikke har oplevet på denne plads før. En stor fisk! Kastet ud til de føromtalte sten gav bonus i form af et hårdt hug, uden fast kontakt til fisken. Men så huggede det igen og da blinket kom ind, vendte der en meget stor fisk foran mig. Desværre så jeg aldrig fisken, men jeg tvivler ikke på at den var med inde mere end een gang, for hver gang den kom, så havde den og havet sit helt eget liv. Det så bare så vildt ud med de mega bølger og strømhvirvler den lavede. Jeg gad fandme godt at have bare set den fisk, men verden ville det således at jeg i de følgende 20 minutter tog 3 fisk til, men i noget mindre størrelse end følgeren. En blank og 2 meget smukke nedgængere.

Sidst på eftermiddagen var det tid at pakke sammen, for sulten havde gjort så frygteligt et indtog at jeg ikke kunne tænke på andet end burgere og lign. snask, i stedet for at koncentrere mig om fisket. Det berømte sidste kast blev lagt hvor jeg tog blankfisken tidligere og så fik jeg, igen helt ude i kastet, en blankfisk på 55cm. der kæmpede for livet som besat. 2 (sidste) kast efter fik jeg endnu et voldsomt hug og da troede jeg et øjeblik at fisken vi alle venter på, endelig sad der. Den tog et kanonlangt udløb over 2 omgange og ville slet ikke med ind, men da det lykkedes var det med meget måbende mine at jeg kunne afkroge en sortfisk i god form på "kun" 3 kg. anslået. Kastet efter gav endnu en fisk, denne en blank på ca. 60 cm. og med store sorte pletter. Det aller aller aller aller sidste kast gav sørme endnu en fisk, men så var det også tid til at vende snuden hjem og få noget foder!

Fantastisk som fisken huggede i dag. Der blev virkelig ikke lagt fingre imellem, men surt at den store følger kun forblev en følger.