torsdag den 5. maj 2011

2011.05.05 Straffe på Listerlandet

Altså enten så kører vi klokken 4 eller 5 og så er alt klar, udover os og vi har vejene for os selv og fiskene vil sikkert stå i kø for at hugge - ELLER... så kører vi sådan hen ved klokken 8 eller noget. På plads, efter alt for lang tid på vejene, finder vi ud af vi havde glemt noget og så brugte vi noget tid i Extra i Mjällby. Det vender jeg lige tilbage til, for først skal jeg lige huske at sige at årets blankfisk barometer, hverken for mig eller Kasper er blevet sådan rigtigt tændt. Med tanke på noget fiskeri nogen havde hørt om og andre oplevet for nogle dage siden (måske) så drog vi til Listerlandet på en såkaldt afbudsrejse. Afbudsrejse, fordi vejret til det sidste ikke rigtigt turde komme ud af busken og vi heller ikke gad køre derop for at stå i 0 sekundmeter fra ingen steder...

Vinden øgede allerede da vi, langt om længe, gik mod den første plads. Altså man skal tidligt op ellers bliver morgenen sådan lidt sløset med alle de ting man husker man har glemt. Klokken var jo langt inde i formiddag inden revet kunne bestiges, men på den anden side var den øgende vind så medvirkende til at det så ok ud. Inden da må vi antage at der ingen vind havde været og så er det heller ikke sjovt at stå og fiske.

Efter en time uden noget der mindede om fisk og en Kasper der havde vadet dybt dybt, kørte vi ud på en af nabberne. Der står altid fisk på det ene hjørne, men det må man ikke sige højt, for så kan du glemme alt om at de hugger. Den huggede allerede i første kast, men først efter 6 yderligere, sad den på krogen og selvfølgelig huggede den helt inde ved stangspidsen. Utroligt som jeg har fået mange fisk tæt på i år...

...eller nu sagde jeg mange... jeg mener; Utroligt så nært de hugger hos mig i år!

Kasper overværede en mindre fight med en knap 2 kg´s helt blank nedgænger, inden den røg ud igen.
Og så fik vi ellers et straffespark, for jeg skal love for at vinden tog ved fra SV og fik det hele til at ligne "tykt og blankt" vejr. Egentlig var det fiskene der fik straffesparket, for det var ikke Kasper og jeg der ikke udnyttede situationen. Det var fiskene der udeblev. Det er sådan nogle dage, jeg er glad for min grill. Vi havde glemt lidt pølsebrød til de medbragte pølser. Billedet fra kølerhjelmen fortæller vel at det tog lidt om sig oppe i butikken... som Kasper skriver andetsteds; "Vi var sultne, rigtigt sultne. Ikke bare for sjov" Nej, der var en af de dage hvor ALT på hylden kunne spises. Selv jeg kiggede på fisk og tænkte på hvordan det kunne tilberedes!

Således endte vi ude på storfangerpynten og sad med grillede lår (fra kyllinger...) hampre pølser og fudge, selvom aftalen egentlig var at vi skulle vente med det sidste. Oliven med ostefyld, cola og heksehyl og så lige en gang wienernougat ovenpå, for i butikken havde de bare en mega palle med wiener nougat på tilbud, som det første man så når man kom ind. Snak om impulskøb, men spørg mig ikke hvorfor vi som det eneste - det absolut eneste - ikke rørte de brød vi havde kørt afsted for at købe.

Ude på den åbne kyst tog vinden af og oppe i skoven skulle maden lige fordøjes. Himmelsk måltid og nu hvor vinden havde lagt sig, så fiskede vi i "gammel sø". Det er fangstgaranti kortet, der lige bliver spillet! De færreste havørredfiskere ville have ønsket sig bedre forhold, men havørreden derimod... håbløst. Kasper og jeg har prøvet at fiske tomt på sådanne dage før, men det er sjældent det sker på denne årstid i disse forhold. På Listerlandet sker det...

Jeg krogede en havørred, prik magen til den jeg fik tidligere, mens Kasper sad og talte i telefon. Den huggede også nært og hoppede og gjorde ved, inden den genudsatte sig selv. Jeg hoppede også og gjorde ved, men det var fordi der intet skete. Imens tog vinden til igen, nu fra V og fik gang i hele butikken igen. Vi fiskede og kastede og fiskede og kastede, men fiskene udeblev. Da klokken var 20 blev vi enige om at stoppe. Stoppe med at spise for meget, stoppe med at tro på fiskeriet. Stoppe piben ind og køre hjem.

I weekenden spiller TFF mod Mjällby. Jeg håber fandme at Trelleborg kan straffe Listerlandet...