onsdag den 18. marts 2009

2009.03.18 Ferietid

Ferietid - og i sidste uge var vejrudsigten bare lovende, lige indtil jeg gik på ferie. Så kunne den ændres og som jeg skrev for et par indlæg siden, så er en ting sikker; Ændres den til det dårlige, så passer det, så med en træls og hård nordlig vind drog jeg på fisketur og håbede at fiskene var ligeglade. Hvorvidt de var ligeglade ved jeg ikke, men vinden fra i går, den der kørte af sted med en 12-14 m/s, havde rørt så pas meget rundt i suppen at vandet på den udvalgte plads, stik modsat mine forventninger, var totalt rørt op og så grumset at sigten var under 5 cm. ved land. Over en kastelængde ude, kunne lidt sandpletter skimtes men heller ikke mere end det og hvorfor jeg blev på pladsen ved jeg egentlig ikke, men jeg troede og håbede rigtigt meget på at strømmen kunne hjælpe på sigten. Efter 4 timer forstod jeg at det ikke ville ske og jeg fik endelig taget mig sammen og forlod pladsen, for kun at spilde tid på at opsøge endnu en med samme problem.

Gad vide om det hele så sådan ud? Heldigvis ikke. Et besøg på et lille rev beviste at det ikke var håbløst, så jeg besluttede at bruge en time på revet, der plejer at holde fisk. På vejen ned mødte jeg en fyr der havde brugt 3 timer på pladsen. Han havde intet set eller mærket, men jeg mente nu at der burde være fisk og 10 kast efter havde jeg en pæn følger helt inde og vende. Den huggede ikke efter blinket, så den var nok bare nysgerrig. Efter 10 minutter skete der sørme igen og jeg overvejede at prøve med boble og flue, men ville lige fiske det hele ordentlig af. Der skete ikke mere før jeg var på vej ind og ville spise. Da huggede en sortfisk helt tæt på og væltede rundt i overfalden indtil den røg af. Nå, maden ventede og det gjorde en anden lystfisker også, da jeg kom op. Det viste sig at være en dansker, der ligesom mig havde valgt at bo på den anden side af Øresund. Vi fik os en lang snak inden han valgte at fiske og jeg valgte at sluge 2 pølser fra termokanden. (Det er en ret god idé det der)

Da jeg kom ud igen havde noget ændret sig. Jeg ved ikke hvad det var men jeg troede pludselig rigtigt meget på det og nåede kun at sige til min revkammerat at nu fik vi fisk, da det huggede. En sortfisk fik stangen på arbejde og da den kom op til afkrogning, blev den i kastet efter afløst af en smuk blankfisk lige over målet. Et par kast efter fik jeg endnu en blank på målet og så var dagen pludselig vendt til det bedre. Christoffer havde også fisk der huggede, men ingen der ville blive på krogen. Jeg sluttede dagen med en følger som jeg fik til at hugge i det korte kast lige efter. Også denne var blank, men under målet.