lørdag den 2. marts 2019

2019.03.02 Så er foråret officielt

Hvornår foråret starter, er lidt uforudsigeligt. Officielt er det første marts - også hos mig, men det er lidt svært at se på forrige år i is og sne og påberåbe sig foråret, når man sammenligner med i dag. I dag var heller ikke noget at råbe hurra for, men is og sne var der i hvert fald ikke.
Andre mener foråret starter når det er forårsjævndøgn - og så var der det meteorologiske forår jeg skrev om sidst. Det har vi nået. Og så er der jo de der havørreder. Hvornår starter deres forår? Jeg ville mene det startede i dag. Vandet var igen 5 grader, men i dag var der lidt fart i fiskene. Gad vide om man ikke kan sige at foråret er her nu, sådan rigtigt? Også selvom der er 19 dage til jævndøgn?

Jeg var sent ude. Skyerne gad ikke rigtigt skride og jeg må indrømme at jeg tror meget på solen. Specielt når det har været køligere et par dage og vinden står i syd. DMI´s nye latterlige version af en hjemmeside, indeholder en enkelt god ting. Det er deres vejrkort i midten på siden. Det er faktisk brugbart i stor grad. Vind, temperatur, skydække eller vandtemperatur... det er ret nøjagtigt og så har jeg i et par dage testet om det holder - og det gør det. Jeg var ellers ved at fjerne linket, for alene at de har fjernet 5-døgneren er jeg sur over. Jeg er udmærket klar over at jeg kommer fra et lille land, hvor vejret kan skifte over Valby Bakke, men jeg vil ærligt talt skide på hvordan vejret er lige nøjagtigt i Sveriges svar på det gamle Østberlin, Trelleborg. Jeg vil bare have en generel vejrudsigt. Så forstår jeg godt at det ikke nødvendigvis nøjagtigt bliver sådan, men hellere det end at jeg kun ser vejret i Trellehula.

Nuvel... vinden skulle ligge på fra Syd og gå i Sydvest. Det stemte. Det stemte også at solen skulle kigge frem omkring 13 tiden. Faktisk passede det på en prik. Det er fedt! Så da jeg gik over den lille strand-eng, var det med solen fremme og da jeg så vandet... suk! Forår, velkommen!

Bølgerne løb over det lavvandede område og rørte hele tiden sand op. Farven var smaragd grøn og det lugtede langt væk af en god dag ved kysten. Jeg nåede også kun at tage et par kast, før der var hug. Det skete flere kast i træk og sluttede med en lille blank der hårdt tog OLR wobleren. De følgende kast viste at der var flere fisk på plads og jeg krogede et par kast efter, endnu en blank undermåler. Så ringede Javier. Han var ikke tilgængelig før nu, men han prikkede rigtigt på tiden. 15 minutter senere var han min rev kammerat. Allerede i hans andet kast var han også en lykkelig fanger. Vi var enige om at det her kunne blive en god dag.

Længere henne i min affiskning langs kysten, kom jeg bag sandrevlen og kunne på lavt vand affiske området ud mod sandet. Der burde være fisk, hvilke de følgende kast og hug også afslørede. Men det var først da wobleren kom ind over det lave vand at jeg endelig både så og fangede en fisk. Bag wobleren gled en større skygge frem. Ligeså tydeligt kom den pludselig mod den lysere bund i fuld fart mod wobleren. Der var kun 30 cm. tilbage før wobleren ville gå i topøjet. Så udløste spinstoppet hugget jeg ventede på. YES! Fuck det var et fedt syn. Større fisk på lavt vand og så huggede den. Desværre viste det sig siden at det var en fuldfed blank nedgænger der ikke kæmpede som den havde gjort i komplet sølvdragt, men dét syn... det var ubetaleligt.

Siden smed jeg min OLR væk. Så knækkede forfangslinen også. Da var jeg lidt ærgerlig. I stedet for at stå og fixe til, gik jeg op for at spise et par medbragte kolde toasts og få orden på linen igen.

Maden gjorde godt. Jeg gik ud mellem Javier og bombardafiskeren med min ADK for enden. Den i kobber. Den plejer at være god når fiskene hugger lidt for meget uden at sidde fast. Sådan var det også i dag. Første kast, inden jeg var kommet ud til ankeldybt vand og så stod jeg med fisk igen. Hvorfor jeg så smed min ADK væk i kastet efter... tja...

Hvorom alting er... Javier og jeg kastede os ind i den skyede aften og med skyerne, forsvandt hug lysten hos fiskene. Dog, ramte Javier en stime lige i masken og nappede hurtigt 3 på hinanden.
Vi endte dagen med en uafgjort 5-5 og var godt tilfredse, kulden i vinden til trods.
Foråret føles ankommet til vandet. Synd at det skal blæse 13 m/s fra sydvest i morgen. Så skal jeg ud, bliver det nok østpå.