torsdag den 22. maj 2008

2008.05.22 Sørøya Dag 1

For 10 måneder siden planlagde og aftalte min daværende kollega Anders og jeg turen til Sørøya. Et for mig helt ukendt sted, hvilket fiskeriet for så vidt også var. Fiskeri fra "egen" båd efter alle de store fisk der går rundt oppe i nordatlanten. Anders bombede mig næsten dagligt med mails om at der nu var fanget så og så mange store torsk og en og anden stor helleflynder. Jo, det lød godt det hele, men det var først ugerne inden jeg kunne begynde at glæde mig rigtigt.

Men så kom strejken... jo, lige det der manglede! "Vi strejker og i morgen lukker vi Alta lufthavn" lød meldingen 4 dage før jeg skulle afsted. Hold fast hvor var jeg knotten! Selv Gardermoen, som jeg skulle mellemlande på, ville blive inddraget i strejken. Rådne dyr var gode, for Anders & co. tog bilen derop og der kunne med lidt snilde nok klemmes en plads ind til mig, men de tog afsted 2 dage før selve afrejse dagen så jeg indså at en aflysning kunne blive en realitet - en aflysning som også Jimmy på campen vi skulle bo på, havde indstillet mig på.

Nå!

Strejken afblæstes i går og kl. 4 her til morgen var det op. Jeg lærer vist aldrig den der med at gå tidligt i seng, når man skal tidligt op, selvom jeg siger det hver gang det sker. Ud til Kastrup og hen til check-in. Flyet til Gardermoen og videre derfra fungerede perfekt. Nu stod jeg i Alta, 2400 km. hjemmefra og var glad for at jeg havde en flistrøje på. På grund af faste sejltider, havde buschaufføren indlagt et stop i Alta "by" så vi ikke skulle sidde ved færgelejet og vente på afgangen. Alta er kedelig - Alta er mega kedelig... jeg havde ventet at se laksefiskere overalt og fokus på naturen, men lad det være sagt med det samme. Alta består af grus og sorthårede dødsmetal teenagere. Dagens første måltid blev indtaget i en kiosk sammen med nogle norske rejsevenner. En baconpølse med rejesalat ovenpå. Næst efter fåremaver, må det være tæt på en norsk nationalret, for de bestilte alle sådan en, hvorfor jeg ikke ville afvige gruppen og også indtog min pølse med rejesalat.

Endelig kørte bussen ud og sms´er strømmede ind fra Anders & co. om deres fiskeri. De var længe ankommet og var igang med fiskeriet. Jeg havde 2,5 times bustur til færgen, dernæst 1,5 times sejllads og så yderligere 1 time i bussen inden jeg endelig var fremme. Kl. blev 19:40 da jeg endelig stod på campen. Effektiv rejsetid - 8 timer. Tænk hvis det hele bare kørte på skinner...

Anders´s co. var hhv. Dennis og Henrik. Stærke jydedrenge med hang til løbeture på fjeldet og så fiskeri. De var i gang med aftensmaden da jeg kom ind og sørme om ikke vi skulle spise fisk. De af Jer der kender mig, kender også mit forhold til fisk. En del af planlægningen med indkøb osv. var ikke mit bord, hvorfor de 3 fiskespisende jyder havde handlet pasta og ris, samt diverse sovser (saucer?) og så forventet frisk fisk hver dag... jaha....

Efter et, ærligt og redeligt, godt måltid bestående af sej og pasta, måtte det være tid til en fisketur. Det var stadig lyst udenfor, så hvorfor ikke bare komme i gang! Der blev tændt for 135 heste i en fuldt veludstyret og møglækker Arronet alubåd og eventyret kunne begynde.