lørdag den 15. april 2023

2023.04.15 Så er vi i gang!

Ja ok... "så er vi i gang"... det lyder meget godt, men fiskeriet er i gang sådan rigtigt. Kroppen der i mod, skulle nok have holdt en pause eller 2. Det var derfor alletiders gode aftale at Hashim og jeg skulle på tur og Hashim ikke var så mega morgenfrisk at han stod og trippede her klokken 5 men først dukkede op ved middagstid. Dagene er lange, så der var rigeligt med timer at tage af, så vi tog den langs kystvejen, hentede Javier og sammen var vi nu 3 på tur, efter et hurtigt møde i strandkanten.

Vi kørte østpå. På en lørdag. Sådan en af de dage i midten på april, hvor man nærmest beder om at blive overrendt og overfisket. Men vi ville tjekke det ud og det var ikke så dumt.

Eller... da vandet dukkede op efter et parkeringshelvede, så stod der allerede 1 fisker på de første 10 meter strand vi kunne se. De følgende 100 meter strand var pakket med ikke mindre end 11 andre... hvor sygt var det ikke lige. Men af en eller anden årsag stod der ingen på de 2 spidser og det tog ikke mange sekunder, for sandet sprøjtede af hælene på os, for at komme derud. Og sørme... vel ude, var der kun 2 inde i bugten og de stod på et andet rev og var ikke på vej. Vi var simpelthen alene her. Af alle steder.

Og så var der fisk. Første kast gav et hug, følgende par kast viste en følger omend det ikke virkede så seriøst ud fra hvirvlerne at dømme. Et langt kast gav kortvarigt en fast fisk, som jeg hurtigt tabte og så tog jeg endelig en på kort line, der viste sig at være en flot blank på målet.

Og så kom stimen. Det startede med at jeg i et langt kast i den skrå medvind, havde et seriøst hug langt ude. De følgende 2 kast afslørede flere fisk, da jeg tydeligt kunne mærke dem og genopfandt spinstoppet, hvilket resulterede i helvedes hårdt hug. En rigtigt god fight senere lå en flot blankfisk til afkrogning i overfladen. Jeg tog et kast i samme retning og scenariet gentog sig. 5-6 omdrejninger og så smadrede den næste på og endnu en god fight kunne afsluttes med krogløsning og fandme om ikke jeg tog en til i det 3. kast. Nøj det var fedt.

Da mit one-man show var ovre gik jeg ind for at tage en pause, da huggene ophørte. I mens kunne jeg se Javier fighte fisk og øjeblikket efter kom et skrig fra Hashim der nu fik nettet frem og dernæst gik mod land. Jeg gik over til gutterne og kunne øjeblikket efter få det bedste man kan få fra andre, et kæmpe smil, en krammer og bare glæde, fordi Hashim havde fanget en rigtigt flot blankfisk på 3 kilo. Glæden strålede ud af ham og det er bare det fedeste at opleve.

For at gøre en lang dag på revet lidt kortere, så gik vi stålet igen. Hashim mistede en stor blank igen og Javier og jeg tog os af resten. Det var ren fiskeglæde at være på tur og med store smil kunne kalde det for en dag og drage hjemover, mens solen gik ned.